SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Sabtu, 22 Jun 2013

INFO @ AKJr : Senyum Meleret Semua Kakitangan Awam.. Alhamdulillah.. Bersyukurlah

INFO @ AKJr : Senyum Meleret Semua Kakitangan Awam.. Alhamdulillah.. Bersyukurlah



Penjawat awam menikmati kenaikan gaji 1 Julai 2013 Seperti telah diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, awal tahun ini pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-13, memaklumkan bahawa kakitangan awam akan menerima kenaikan satu tangga gaji yang akan berkuat kuasa 1 Julai depan Kenaikan gaji itu adalah antara RM80 hingga RM320.

Mereka yang layak mendapat satu Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) itu membabitkan semua kakitangan awam di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM) bertaraf tetap, sementara dan kontrak yang dilantik sebelum 1 Julai 2013 dan sedang berkhidmat pada hari berkenaan.

Kenaikan satu tangga gaji itu akan dilaksanakan selepas mengambil kira kedudukan 182,434 penjawat awam yang berada di tangga gaji maksimum pada 2013 dan tidak dapat menikmati kenaikan gaji tahunan.

Dalam laporan yang disiarkan akhbar, turut layak adalah pegawai yang dipinjam atau ditukar sementara ke agensi kerajaan, pegawai yang dipinjamkan ke pertubuhan antarabangsa atau sektor swasta, pegawai yang bercuti bergaji penuh, cuti separuh gaji dan cuti tanpa gaji serta pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2013.

Menurut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5, kenaikan itu bagaimanapun tidak membabitkan pegawai yang masih berkhidmat di bawah saraan Laporan Gaji Jawatankuasa Kabinet (JKK) 1976 atau Sistem Saraan Baru (SSB).

Turut tidak layak pegawai yang dikenakan tindakan tatatertib dengan hukuman buang kerja berkuat kuasa 1 Julai 2013, pegawai lantikan baru berkuat kuasa 1 Julai 2013, pegawai yang bersara pada atau sebelum 1 Julai 2013 dan pegawai yang meninggal dunia pada atau sebelum 30 Jun 2013.

Menurut pekeliling itu, kakitangan yang layak satu KGT mengikut gred jawatan/gred gaji masing-masing pada 1 Julai 2013 berdasarkan gaji hakiki pada 30 Jun 2013.

Sumber

1 ulasan:

  1. naik gaji mmg la senyum bro...tp bab bersyukur tak kut...hehhe

    BalasPadam