SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Jumaat, 14 Jun 2013

JOM TENGOK!! Ketua Menteri Pulau Pinang @cmlimguaneng Baru belajar Bahasa Malaysia!!!

JOM TENGOK!! Ketua Menteri Pulau Pinang @cmlimguaneng Baru belajar Bahasa Malaysia!!!

Ini posting yang dilakukan di dalam laman sosial Twitter Ketua Menteri Pulau Pinang semalam.


Berlaku penyalahgunaan perkataan dalam bahasa apabila Ketua Menteri berkenaan mengunakan ayat berikut, "Menara Ibupejabat UMNO Penang yang "luntur" sekarang akibat ribut kencang". Baiklah, kita berbaik sangka. Mungkin ini terjadi berkemungkinan beliau telah tersalah taip. Ini pembetulan yang beliau lakukan hari ini di dalam akaun Twitternya yang sama.


Buat salah sekali boleh diterima lagi. Ini buat pembetulan pun salah. Apa kejadah perkataan "luntur" di dalam ayat berkenaan ditukar atau dibuat pembetulan kepada "lentur"? Dia tahukah apa maksud perkataan "lentur"? Mari kita semak Kamus Dewan Bahasa Pustaka, di sini.

Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, "lentur" bermaksud - 1. tidak mudah patah 2. bengkok atau kelok 3. bengkok pada benda yang melengkung. Jadi maksud yang manakan Joseph Lim Guan Eng gunakan apabila beliau menulis Menara Ibupejabat UMNO yang "lentur"?

Bangunan boleh "lentur" ka Apek? Lain kali kalau bengap Bahasa, bertanya. Jangan tunjuk pandai. Apek oh Apek! Sehinggakan DS Shabery Cheek pun membuat sindiran yang tajam kepada Joseph Lim di dalam laman sosial Facebook beliau:



Tiada ulasan:

Catat Ulasan