SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Ahad, 25 Mei 2014

INFO @ AKjr : ISU PANDA COMEL.. #PAKATAN #PEMBANGKANG MAIN POLITIK KURANG BIJAK.. INI ADA JAWAPANNYA!!



Ramai yang meroyan tak tentu hala pasal isu Panda.Kebanyakan dimainkan oleh PR, pada saya tidak objektif, lack of "headroom" (cakap bodoh,nanti marah).Panda adalah lambang persahabatan antara Malaysia dan China semperna meraikan 40 tahun hubungan diplomatik.Kalau kita lihat dalam sejarah dimana ufti dibayar dan seterusnya Puteri Hang Lipo di hantar ke Melaka yg menggerunkan musuh musuh Melaka dan juga merancakkan hubungan 2 hala.Kan bagus tu... 

Dalam konteks Dunia moden,kan bagus kalau Malaysia dan China sebuah kuasa perdagangan mengeratkan hubungan yang sedia ada.Satu aspek lagi,Pemberian Panda sudah dimulakan dari zaman Maharaja China lagi.Takkan lah kita nak cakap "Kaweh tek nok,aok nye Panda nie" bukan tu memberi impak yang lebih besar.

Its very easy to condemn itu tak betul ini tak betul : but for all of us let see this with an open perspective.A Few Points Below For Our Info. 

PLS DIGEST THEM FIRST BEFORE MAKING ANOTHER NEGATIVE COMMENTS COZ IT WILL LOOK SO NAIVE.... 


1. Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri,Dato' Seri Mustapa Mohamed,China adalah negara dagangan terbesar (single largest trading partner)Malaysia,dengan nilai melebihi US$100 bilion setahun,untuk selama lima tahun berturut-turut. 

2. Sekadar perbandingan,nilai dagangan Malaysia - Amerika Syarikat ialah US$35 bilion setahun,walaupun negara itu adalah pelabur utama dengan nilai US$9.1 bilion setahun. 

3. Bagaimanapun,pelaburan Malaysia di China masih rendah dan kedua-dua negara berhasrat untuk merapatkan jurang tersebut,kata Mustapa lagi. 

4. Kata beliau lagi,terdapat lebih 500 bilion yuan pelaburan China dalam beberapa tahun akan datang dan Malaysia ingin merebut sebahagian dari pelaburan ini. 

5. Hujung Mei ini,genap 40 tahun hubungan bilateral Malaysia - China.Perdana Menteri,Datuk Seri Najib dijadualkan melawat China hujung bulan ini sebagai meraikan hubungan tersebut. 

6. Ketibaan dua ekor panda dari China itu adalah simbol hubungan diplomatik 40 tahun yang terjalin antara kedua-dua negara.Ia juga adalah satu penyataan betapa Malaysia dan China amat menghargai hubungan ekonomi yang terjalin sejak sekian lama dan mengharapkan hubungan itu akan bertambah baik. 

7. "Pinjaman" panda itu kepada Malaysia samalah seperi hantaran yang diberikan oleh kedua-dua belah keluarga pasangan pengantin.Kalau nak diikutkan,buat apalah nak berikan hantaran.Dalam Islam,itu bukan wajib.Membazir saja berikan hantaran

8. Namun,adat memberikan hantaran perkahwinan itu diraikan kerana kita ingin menunjukkan penghargaan dan rasa dihargai dalam satu ikatan perkahwinan dan kemudiannya tautan persaudaraan dua keluarga.Maka,itulah juga nilai kedatangan panda tersebut ke Malaysia. 

9. Kita berharap agar "pelaburan" negara ke atas panda tersebut memberikan pulangan yang besar kepada ekonomi negara khusus dalam hubungan dengan China - sama seperti "pelaburan" kita ke atas hantaran perkahwinan - selama kedua-dua panda itu berada di sini 10 tahun. 

10. Selamat datang Feng Yi. Selamat datang Fu Wa! 

"Panda Diplomacy" bermula sejak Dinasti Tang dimana Empress Wu Zetian (625-705) menghantar panda kepada Maharaja Jepun.Sehingga kini,China telah menghantar 23 panda kepada sembilan negara di dunia,termasuklah ke Amerika Syarikat pada tahun 1972 selepas Presiden Nixon melakukan lawatan bersejarah ke negara itu.


DAH NAMPAK FAKTA ???


LEPAS NI TOLONG TUTUP ISU PANDA !!!


APA KATA ANDA ???


RENUNG-RENUNGKAN

FAKTA!! WAJIB BACA.. ISU PANDA COMEL YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU TAHU.. @NajibRazak



Puak PR berkokok lagi sejak dua tiga hari lepas gara-gara isu dua ekor panda, Fu Wa dan Feng Yi, yang dipinjamkan dari negara China kepada Kerajaan Malaysia sebagai tanda persahabatan dua negara. Paling kuat menyalak adalah puak PAS. Kita maafkan mereka. Sebab mereka ini memang bodoh kalau tidak baghal.

Juak ortodok mana tahu makna perhubungan diplomatik antarabangsa antara dua negara. Mereka hanya pernah dan sedang mentadbir negeri saja. Panda ini adalah hadiah daripada kerajaan China kepada negara kita sebagai tanda hubungan diplomatik yang erat.

Hanya beberapa negara sahaja di dunia yang mendapat penghormatan tersebut sejak ianya dimulakan pada tahun 1950an. Adakah kita hendak tolak pemberian kerajaan China kepada kita bagi mengeratkan lagi hubungan Malaysia-China? 

Banyak zoo-zoo di Amerika Syarikat telah menghabiskan jutaan dollar untuk melobi mendapatkan panda-panda berkenaan untuk mendapat keuntungan lumayan, Zoo Negara yang dapat panda-panda berkenaaan dengan mudah, hendak ditolak?

Kita tengok kos apa yang terlibat:

a) Conservaation Fee USD1 juta selama 10 tahun.
b) Bangunan RM25 juta dibiayai kerajaan RM10 juta dan RM15 juta dibiayai oleh badan lain.
c) Tanaman pokok buluh RM530,000.
d) Food and Veterinary Service RM144,000 setahun di biayai oleh Zoo Negara.
e) Geran Kerajaan kepada Zoo Negara sebanyak RM5 juta (one off).

Itu kos yang ditanggung untuk panda-panda berkenaan. Mari kita lihat pua apa pentingnya negara China kepada Malaysia dan Rakyat Malaysia?

Perdagangan Malaysia-China pada tahun 2013 bernilai RM203 billion dan pelaburan dua hala RM5.02 billion. Beberapa tahun lalu Amerika Syarikat dan Eropah menjadi rakan dagang terbesar Malaysia. Sekarang China menjadi rakan dagang terbesar kita. Jika kita masih bergantung pada Amerika Syarikat dan Eropah, dengan kejatuhan ekonomi Amerika Syarikat dan Eropah yang di alami sejak tahun 2008, negara kita akan turut mengalami kejatuhan ekonomi.

Apa kesannya macai-macai PR? Penguncupan ekonomi, penutupan kilang, pembuangan pekerja, kehilangan gaji, pendapatan isirumah merosot sehingga tak mampu menghadapi kos kehidupan yang semakin tinggi, kerajaan terpaksa mengadakan bajet tambahan untuk bantuan kebajikan yang akan mengeringkan tabung kerajaan, kutipan cukai oleh kerajaan berkurangan.

Nasib baik rakan dagang terbesar Malaysia adalah negara China. Justeru ekonomi kita terus berkembang sehingga memperolehi pertumbuhan 6.2% antara tertinggi sejak tahun-tahun kebelakangan ini. Cuba bayangkan apa akan terjadi kalau kita tolak simbol persahabatan dengan Negara China dan Negara China menarik balik untuk membuat hubungan dagangan dengan Malaysia. Bokeh macai-macai jawab.

Kesimpulannya, kalau Kerajaan PR Selangor boleh bercita-cita mewujudkan ladang babi terbesar di Asia Tenggara bernilai RM100 juta untuk meraikan kemenangan mereka merampas Selangor, apa salahnya kita berbelanja sedikit untuk mengekalkan hubungan dagang dengan China? Tak gitu? Ekonomi negara kukuh bukankah Rakyat akan mendapat manfaatnya juga bukan?






INFO @ AKJr : Isu Cermin Gelap : Kementerian Pengangkutan Setuju Dikaji Semula @hishammudinH2O @JPJ_Malaysia @PDRMsia



Berhubung isu tinted yang hangat diperkatakan selepas pengumuman pihak polis yang mahu menjalankan operasi ke atas kenderaan bercermin gelap pada 16 Jun ini mendapat respon pelbagai pihak.

Selain itu, bantahan turut disuarakan melalui satu laman Facebook yang diwujudkan lewat malam semalam bagi mengumpul sokongan untuk mendesak JPJ meminda larangan penggunaan cermin gelap. 


Akhirnya Kementerian Pengangkutan semalam memutuskan bersetuju agar peraturan berkenaan dipinda, nampaknya pihak kementerian lebih terbuka berbanding JPJ dan PDRM. 

Laporan Berita Harian 21/05/2014 melaporkan kementerian bersetuju untuk meminda peraturan larangan penggunaan cermin gelap ke atas kenderaan dalam negara ini.



Terima kasih kepada pemangku Menteri Pengangkutan DS Hishammuddin Tun Hussein di atas respon melalui laman Twitter semalam. Terbukti kerajaan sering mendengar keluhan yang disuarakan rakyat jika saluran yang digunakan itu tepat.

Nak sampaikan cadangan atau bantahan tak perlu berbaring atas jalan raya.

Haahahaha...

Arios...!

Sabtu, 24 Mei 2014

INFO @ AKJr : KENYATAAN MEDIA @putra2388 EXCO PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA TERHADAP SI RAYER!! @khairykj @azwanbro



Kenyataan Media:

Syamsul Baharin Putra Bin Ahmad Shibi. 
Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Merangkap Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Ipoh Barat terhadap kebiadapan SI Rayer yang melemparkan ungkapan celaka kepada beberapa Ahli UMNO dan seterusnya kepada Parti keramat Melayu itu sendiri. Adakah beliau sedar akibat daripada lemparan ungkapan celaka itu? Beliau seolah olah menyimbah minyak kepada api yg sedang membara. 

Yang mana akibat daripada tindakan beliau itu akan mencetuskan kemarahan kepada ahli ahli UMNO yang rata ratanya berbangsa Melayu. Bila beliau mencelakakan UMNO bermakna beliau telah mencelakakan hampir 3.5 juta Ahlinya secara tidak langsung. 

Saya memberi amaran sekeras kerasnya kepada SI Rayer dan mendesak beliau agar memohon maaf secara terbuka dan dalam masa yang sama menarik balik ungkapan celaka itu. Dalam pada itu saya meminta pihak yang berwajib mengambil tindakan undang undang keatas kebiadapan SI Rayer yang boleh mencetuskan ketegangan antara kaum di Malaysia. Sekian.

Syamsul Baharin Putra Bin Ahmad Shibi.
Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Merangkap 
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Ipoh Barat

MESTI BACA!! #PRKTELUKINTAN - SAYA BUKAN TUA!! SAYA BERPENGALAMAN.. #MOHUNDIMAH



TELUK INTAN: "Saya bukan tua tetapi matang dan berpengalaman," kata Datuk Mah Siew Keong.

Calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan itu berkata demikian selepas DAP menggelarkannya sebagai calon tua dan kitar semula.

Sebaliknya, Mah berkata, selaku anak tempatan banyak sumbangan dapat diberikan kepada pengundi berbanding calon parti lawan yang diragui kebolehannya.

“Sekarang pihak lawan sentiasa kerjakan saya. Tajuk mereka adalah muda lawan tua. Panggil saya tua? Saya bukan tua tetapi matang dan berpengalaman.

“Yang sihat dan cergas, janganlah cakap muda lawan tua,” katanya ketika berucap di depan kira-kira 70 ahli veteran Umno kawasan Teluk Intan, semalam.

Semenatara itu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata Mah sentiasa mengutamakan penduduk di Teluk Intan walaupun sebelum ini tidak bergelar wakil rakyat.

Katanya, pelbagai peruntukan disalurkan untuk pembangunan Teluk Intan yang sememangnya diketahui oleh penduduk setempat.

Mah berkata, beliau adalah wakil kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Teluk Intan dan aspirasi penduduk kawasan itu lebih mudah dilaksanakan jika mempunyai seorang wakil rakyat dari BN.

Katanya, rekod ahli Parlimen DAP lalu selama dua penggal membuktikan pengundi tidak dijaga dan banyak usaha pembangunan tidak dapat direalisasikan.

“Saya harap saudara akan beri peluang kepada anak tempatan. Saya anak tempatan. Lahir dan kerja di sini. Bagi saya itu sangat mustahak kerana daripada rekod ahli Parlimen DAP lalu, adakah pernah mereka datang? Tak pernah.

“Daripada segi peruntukan, seorang ahli Parlimen BN dapat menolong pembangunan negara. Saya adalah wakil perdana menteri di Teluk Intan,” katanya.

PRK bagi kawasan Parlimen Teluk Intan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional, Datuk Mah Siew Keong dan Dyana Sofya. 

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang kerusi Seah Leong Peng, 48, daripada DAP akibat kanser pada 1 Mei lalu.

Sumber : http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WlbZdfZw==

Jomo: Aku risau kalau penduduk teluk Insan pilih budak muda 27 tahun ini jadi pemimpin, nak selesai masalah pun Susan... Nak jadi YB bukan hanya pandai bercakap tapi kena pandai buat kerja... Masalah rakyat kena selesaikan... Ni baru komplen sikit dah melata... Wartawan soal pun orang lain yang jawab... APA daaaaa.... Undi BN!!!


WAJIB BACA!! NUKILAN DARI SEORANG PEMIMPIN ANAK JATI #PRKTelukIntan @shahrulyahya


Shahrul Zaman Yahya berselfie di Majlis Sambutan Hari Guru.


Bismillahirahmanirahim.....

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera warga Anson.

Saya rasa terpanggil untuk menulis nukilan ini kerana saya dibesarkan di Teluk Intan. Walau pun kami sekeluarga berpolitik di kampung kami di Bagan Datok, saya dibesarkan di Taman Seri Setia, Jalan Padang Tembak, Teluk Intan setelah bapa saya membeli sebuah rumah di situ pada tahun tujuh puluhan. 

PRK parlimen Teluk Intan memberikan satu perspektif baru dalam politik negara apabila DAP meletakkan Dyana seorang calon muda melayu berusia 27 tahun. Dari sudut itu, sebagai seorang yang sukakan pembaharuan & proses peremajaan, saya mengalu-alukannya.

Saya juga tidak cenderung memanggil Dyana seorang pengkhianat kerana bertanding atas tiket DAP adalah hak & prerogatif beliau sebagai seorang rakyat Malaysia.

Walau bagaimana pun sebagai seorang anak tempatan, saya ingin mengingatkan diri saya & semua orang kampung saya bahawa pilihanraya bukanlah pertandingan ratu cantik mahu pun pertandingan populariti. Dari perspektif itulah pengundi-pengundi di Teluk Intan perlu rasional dalam membuat pemilihan. Yang perlu dipilih adalah seorang wakil rakyat yang perlu mewakili rakyat Teluk Intan secara efektif di dalam parlimen. 

Maka pilihan yang terbaik harus dibuat. Dyana tidak dinafikan mempunyai personaliti yg menarik, namun secara ikhlas saya melihat bahawa beliau masih perlu melalui dahulu proses pengilangan sebagai seorang ahli politik. Usia beliau di dalam politik baru 2 tahun & saya melihat bahawa beliau belum cukup matang untuk mewakili rakyat Teluk Intan. 

Beliau seperti dibonekakan oleh DAP. Jangan tersalah anggap dalam perkara ini kerana sebagai exco beliau negeri Perak, saya lah org yang pertama yang akan menyokong proses peremajaan dalam senario politik negara. 

Saya menghormati beberapa pemimpin muda dalam DAP seperti Saudara howard Lee, ADUN Pasir Pinji yang mempunyai tahap intelektual yg tinggi. Namun perkara yang sama tidak dapat saya nyatakan tentang Dyana. 

Dalam sidang akhbar & pengucapan umum pun beliau kelihatan begitu 'novice' & 'naive' termasuklah insiden bosnya, Lim Kit Siang yang terpaksa mengambil alih mikrofon daripada Dyana untuk menjawab soalan rakan media tentang kemungkinan apa yang berlaku kepada Yang Mulia Tungku Aziz mungkin akan berlaku kepada Dyana.

Dato Mah pula adalah seorang ahli politik yang berpengalaman. Seorang anak tempatan yg telah berkhidmat kepada rakyat Teluk Intan sejak 1995 lagi sebagai ADUN Pasir Berdamar. Menjadi Ahli Parlimen selama 2 penggal & Timbalan Menteri.

Benar dia kelihatan tidak begitu menarik berbanding Dyana, tetapi sebagai seorang wakil rakyat, Dato Mah umpama langit & Dyana umpama bumi. 

Saya berharap rakyat Teluk Intan tidak akan melepaskan peluang keemasan untuk mendapat seorang menteri penuh kerana secara konvensyennya seorang presiden parti komponen yang besar seperti parti GERAKAN akan dilantik sebagai menteri penuh. 

"Dulu dia jadi Timbalan Menteri pun tak ada apa-apa" kata mereka. Sayugia diingatkan dengan rasa penuh hormat kepada semua Timbalan Menteri, terdapat perbezaan yang ketara antara jawatan menteri & timbalan menteri dari segi kuasa, jurisdiksi & barang harus diingat sebagai seorang menteri, Dato Mah akan berpeluang untuk bersama-sama dengan YAB PM & YAP TPM serta semua ahli kabinet yang lain setiap minggu dalam mesyuarat kabinet. 

Bermakna suara & aspirasi rakyat Teluk Intan boleh disampaikan terus kepada YAB PM, TPN & kabinet pada setiap minggu.

Pengundi-pengundi Teluk Intan juga harus mengambil kira bahawa kemenangan DAP di Teluk Intan mahu pun di Bukit Gelugor tidak akan membawa apa-apa perubahan kepada senario pemerintahan kerajaan persekutuan.

Malah mereka harus mengambil kira bahawa kalau semasa pru 13 mereka memilih DAP dengan harapan pakatan boleh menubuhkan kerajaan pusat & kerajaan negeri.

Namun hakikatnya pada hari ini adalah kedua-dua kerajaan pusat & negeri adalah kerajaan Barisan Nasional. Maka secara logik & rasionalnya.

Adalah lebih menguntungkan untuk Teluk Intan berada bersama-sama dengan Barisan Nasional untuk memudah carakan lagi proses pembangunan sosioekonomi rakyat Teluk Intan apatah lagi dengan keberangkalian yang begitu besar untuk Dato' Mah dilantik sebagai seorang menteri penuh.

Berfikir & bertindaklah secara rasional pada 31hb mei ini kerana peluang keemasan ini bukan datang setiap masa & ketika. Slogan pakatan dalam PRU yang lalu seolah-olah memakan diri sendiri..... 

Ini kalilah !!!!!


Nukilan:
Bro Shahrul Zaman Yahya
EXCO Belia negeri Perak.

INFO @ AKJr : WAJIB BACA!! ISU COKLAT CADBURY ADA UNSUR KHINZIR..



Sesungguhnya sebagai umat Islam di Malaysia aku rasa terhina,marah dan rasa diperbodohkan oleh pengeluar produk coklat Cadbury kerana produk mereka mengandungi Dna babi..

Alangkah malangnya umat Islam di negara ini ditipu oleh syarikat yang tidak menghormati sensitiviti umat Islam..

Dalam hal ini kerajaan kena bertindak mengantung permit lesen kilang serta merta dan rakyat seluruh Malaysia perlu ambil tindakan undang terhadap pengeluar produk berkenaan..



Hari ini Kementerian Kesihatan mengesahkan keputusan analisis sampel dua produk coklat - Coklat Susu dengan Kacang Hazel – Cadbury Dairy Milk dan Coklat Susu dengan Buah Badam dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond mengandungi DNA babi (porcine).

Bagaimanapun, satu lagi sampel Coklat Susu - Cadbury Dairy Milk Chocolate dikesan tidak mengandungi porcine.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan berkata pihak pengeluar produk berkenaan, Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd memberi jaminan akan memanggil balik produk itu dari pasaran dengan serta-merta. 

Katanya, siasatan dilakukan ke atas tiga sampel coklat Cadbury berkenaan bagi tujuan pemantauan selepas timbul dakwaan dalam media sosial adanya DNA babi dalam produk 
Coklat Susu dengan Kacang Hazel – Cadbury Dairy Milk yang tersebar luas dalam rangkaian media sosoal, semalam.

"Di dalam media sosial itu telah memaparkan keputusan analisis DNA khinzir (babi)(porcine) dikesan di dalam produk Coklat Susu dengan Kacang Hazel – Cadbury Dairy Milk. 

"Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 adalah bertujuan untuk melindungi orang awam daripada bahayanya dari segi kesihatan dan penipuan pada penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan dan perkara-perkara berkaitan dengannya," kata kenyataan itu.

Dua sampel yang disahkan mengandungi DNA Khinzir itu babi ialah Coklat Susu dengan Kacang Hazel – Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (batch no.) 200813M01H I2 yang bertarikh luput 13 November 2014; dan satu lagi Coklat Susu dengan Buah Badam - Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (batch no.) 221013N01R I1 yang bertarikh luput 15 Januari 2015.

"Tindakan berkenaan diambil mengikut Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang antara lain bertujuan melindungi orang awam daripada bahayanya dari segi kesihatan dan penipuan pada penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan dan perkara-perkara berkaitan dengannya,” katanya dalam kenyataan itu.

Dr Noor Hisham menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok 
(batch no.) pada label produk sebelum membeli atau memakannya. 

“Sekiranya pengguna mempunyai sebarang persoalan, boleh mengemukakan kepada kementerian melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq

Sumber berita harian

Pssstt... MOHON KEMENTERIAN BERKENAAN DAN SELURUH UMAT ISLAM DI MALAYSIA SAMAN CADBURY

Isnin, 24 Mac 2014

INFO @ AKJr : TERKINI #MH370 TELAH DAPAT DIKESAN DISELATAN LAUTAN HINDI #pray4mh370




PM NAJIB RAZAK’S PRESS STATEMENT ON MH370

This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). They informed me that Inmarsat, the UK company that provided the satellite data which indicated the northern and southern corridors, has been performing further calculations on the data. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort, they have been able to shed more light on MH370’s flight path.

Based on their new analysis, Inmarsat and the AAIB have concluded that MH370 flew along the southern corridor, and that its last position was in the middle of the Indian Ocean, west of Perth.

This is a remote location, far from any possible landing sites. It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.

We will be holding a press conference tomorrow with further details. In the meantime, we wanted to inform you of this new development at the earliest opportunity. We share this information out of a commitment to openness and respect for the families, two principles which have guided this investigation.

Malaysia Airlines have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development. For them, the past few weeks have been heartbreaking; I know this news must be harder still. I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time.

ENDS

------------------------



Psssttt AKJr : Innalillahiwainailaihirojiun.... Salam Takziah dari AKJr kepada keluarga anak-anak kapal dan penumpang... Al-Fatihah

Selasa, 18 Mac 2014

WAJIB BACA!! #MH370 FAKTA YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU TAHU.. #PRAY4MH370



puak2 pembangkang ni memang sial !!! ini lah bahasa yg paling sesuai buat mereka yg menghina negara sendiri....

Sejak dari hari pertama kehilangan MH370 disedari, pihak pembangkang seolah-olah meraikan berita tersebut sebagai peluang untuk menghentam kerajaan. Kerajaan dikutuk sebagai lembab dan gagal menangani situasi kecemasan. Kerajaan dituduh sengaja menyembunyikan maklumat entah atas sebab apa, yang mana hanya mereka yang menuduhnya sahaja yang tahu. Kerajaan dihentam kerana tidak menggunakan aset pertahanan untuk operasi mencari. Kerajaan juga disindir kerana tidak menggunakan kaedah ‘Islam’ seperti ‘azan’ sebagai usaha alternatif.

Tidak cukup dengan itu, pembangkang juga mengaitkan dosa-dosa juruterbang, pembantu juruterbang dan penumpang serta penjualan arak oleh MAS sebagai bahan untuk memburukkan kerajaan sebagai tidak cukup Islam dan menjadi punca bencana.

Apabila media barat memburukkan pembantu juruterbang, pembangkang pun menyambutnya dengan membantu menyebar gambar-gambar yang menjejaskan imejnya.

Dalam masa yang sama, pihak penyokong kerajaan pula terus membela juruterbang dan pembantunya serta menempelak pihak yang cuba memburukkan imej mereka. Ini dilakukan walaupun khabar angin telah menyatakan bahawa juruterbang tersebut merupakan penyokong kuat Anwar Ibrahim dan pembenci kerajaan yang tegar.

Para penyokong kerajaan telah mengenepikan sentimen politik dan mengajak semua rakyat Malaysia bersatu dan bukan menuding jari kepada sesiapa.

Namun, seruan murni kita dipandang sepi. Sebaliknya, pembangkang mengaitkan pula kejadian yang menimpa MH370 sebagai ‘bala’ akibat keputusan mahkamah yang tidak memihak kepada Anwar. Ada juga yang berkata bahawa kerajaan sengaja ‘menghilangkan MH370’ bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada kes Anwar Ibrahim dan Pilihanraya Kecil Kajang.

Walaupun pencarian MH370 dibantu oleh begitu banyak negara lain termasuk kuasa besar dunia, tetapi segala kritikan dan cemuhan pembangkang hanya ditujukan kepada kerajaan Malaysia. Seolah-olah hanya kerajaan Malaysia yang lembab, yang salah dan yang bodoh kerana masih belum mempunyai sebarang petunjuk, tetapi negara lain tidak.

Nampaknya, bencinya pembangkang kepada negara sendiri sudah tidak dapat ditahan-tahan lagi. Saban hari mereka mempertikai, menilai, menghukum, mencemuh, memaki dan memburukkan negara sendiri tanpa segan silu sambil disaksikan oleh seluruh dunia. Sampaikan ada rakyat negara lain pula yang menegur akan sikap mereka yang buruk itu. Itu pun mereka masih lagi tidak tahu malu.

Bagaimanapun, perkembangan mutakhir yang disahkan oleh penyiasat dalam negara dan juga antarabangsa mengenai latarbelakang juruterbang, membuatkan pembangkang terkesima.

Menurut pendedahan mereka, juruterbang MH370, iaitu Kapten Zaharie Ahmad Shah merupakan bukan sekadar penyokong Anwar Ibrahim, tetapi fanatik terhadapnya. Beliau sanggup hadir ke mahkamah menyaksikan rayuan kes liwat Anwar pada hari sebelum kejadian. Menurut rakan-rakan beliau, keputusan mahkamah yang tidak memihak kepada Anwar benar-benar terkesan kepada dirinya.

Kapten Zaharie, adalah ahli PKR seumur hidup. Telah berkahwin tetapi bercerai. Beliau dikatakan masih tinggal sebumbung dengan bekas isterinya dan anak-anak mereka. Setakat ini, bekas isteri dan anak-anaknya tidak dapat ditemui dan dikatakan telah menghilangkan diri sejak hari pertama kejadian. Maklumat dalaman menyatakan yang mereka telah berangkat ke Australia sehari sebelum MH370 hilang.

Maklumat terkini ini nampaknya telah memaksa pembangkang memikirkan semula strategi menghentam kerajaan. Tian Chua, Kit Siang, Sivarasa dan penyokong-penyokong marhaen pembangkang di laman-laman sosial mula menukar skrip.

Kini, mereka bertungkus lumus mencari jalan untuk membela Kapten Zaharie pula walaupun sebelum ini beliau dicemuh dan diragui mereka. Mereka menolak sebarang kemungkinan yang kehilangan MH370 ada kaitan politik walaupun sebelum ini mereka juga yang cuba mempolitikkannya. Mereka mereka-reka cerita kononnya Kapten Zaharie tidak sepatutnya bertugas kerana bercuti pada hari tersebut tetapi terpaksa menggantikan rakannya.

Jika sebelum ini mereka begitu galak membincangkan teori juruterbang menutup semua alat komunikasi, tetapi hari ini mereka berusaha mengajak kita pula bersikap terbuka sambil memberi gambaran yang juruterbang tidak bersalah.

Hanya kerana Kapten Zaharie telah terbukti sebagai penyokong tegar pembangkang maka pembangkang merasakan yang mereka perlu mempertahankan beliau.

Sikap berat sebelah dan terburu-buru pembangkang nampaknya telah memakan diri sendiri. Sekiranya pembangkang tidak cuba mempolitikkan perkara ini sejak dari mula maka mereka tentu tidak perlu menjadi kelam kabut dan memutarbelit pandangan sendiri.

Jelas, sikap penyokong pembangkang sememangnya tidak rasional. Justeru, kita tidak hairan jika Kapten Zaharie juga merupakan seorang yang tidak rasional.

Bagaimanapun, tidak usahlah kita merendahkan diri kita ke tahap pemikiran pembangkang dengan cuba membuat andaian sendiri.

Sebaiknya, kita serahkan sahaja kepada pihak berkuasa untuk mencari jawapan kepada misteri MH370. Harapan kita agar episode ini dapat mematangkan sedikit pembangkang negara ini supaya tidak lagi terkinja-kinja mempolitikkan semua perkara.

Isnin, 10 Mac 2014

WAJIB BACA!!! 5 Sebab Mengapa MAS Dan Kerajaan Malaysia "LAMBAT" Beri Maklumat #MH370 #PRAY4MH370




Berikutan kes kehilangan kapal terbang MH370 telah membuatkan ramai yang tertanya-tanya akan maklumat terkini terhadap tragedi tersebut. Dalam kekalutan itu terdapat segelintir yang menuding jari keatas kelembapan MAS dan kerajaan dalam memberikan maklumat berkaitan kehilangan Misteri Pesawat MH370 itu. Apakah ianya hilang terhempas, hilang disebabkan kejadian misteri ataupun ia telah di rampas oleh pihak pengganas? Pastinya ada sebab kenapa mereka tidak sesewenang mengeluarkan kenyataan sebegitu.


Inilah antara sebab kenapa MAS dan Kerajaan lambat mengeluarkan kenyataan berkaitan kehilangan Pesawat MH370:

Dari hasil perkongsian Nor Azizuddin Abdul Manan dari pada UUM Sintok untuk memberikan sedikit pendapat peribadi beliau berhubung isu ini memandangkan beliau gusar dengan pelbagai unsur dan persepsi negatif yang dilemparkan oleh ramai pihak berkepentingan terhadap tindak-selamat MAS/Kerajaan Malaysia (KM) dalam misi mencari dan menyelamat penumpang dan krew MH370.


1) Penumpang Pelbagai Negara.

Kita perlu ingat bahawa dalam pesawat MH370 tersebut terdapat lebih 15 kewarganegaraan dengan kapasiti sebanyak 227 orang. Hal ini sebenarnya memberikan sedikit sebanyak tekanan kepada pihak MAS/KM untuk memberikan maklumat terkini kepada wakil-wakil Kedutaan / Konsulat masing-masing. Maybe sesetengah Kedutaan mahukan maklumat segera dan pantas apatah lagi dalam keadaan lebih 17 jam pesawat yang masih belum ditemui, juga menyumbang kepada kelewatan dan kesukaran MAS/KM menyalurkan info terkini. Fahamilah keadaan.


2) Hubungan Diplomatik

MH370 hilang diperairan dan diruang udara Vietnam, dalam konteks ini KM dan MAS bertindak dengan berhemah dalam menjaga hubungan diplomatik antara negara. KM tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil pendekatan sendiri walaupun peswat tersebut adalah milik negara kita. Sebab itulah hubungan Bilateral diperlukan, kini pihak Kerajaan Vietnam sudah menggerakkan jentera menyelamatnya (Angkatan Laut Vietnam) ke perairan yang disyaki tempat kehilangan MH370. Apabila pihak lain menjadi peneraju utama dalam misi, sudah pasti akan wujud beberapa prosedur tertentu yang digunakan oleh pihak berkenaan sebelum menyalurkan maklumat terkini kepada KM/MAS. Dalam ertikata lain ; "Lain tempat lainlah cara penyampaian", jadi memang perlu bersabar dalam perkara ini.


3) Misi Melibatkan 5 negara

Misi mencari dan menyelamat telah pun digerakkan, Malaysia melalui Maritim dan aset ATM sudah berada diperairan berkenaan, terkini dilaporkan oleh Astro Awani, Maritim Malaysia tidak menjumpai sebarang objek pesawat MH370, manakala Vietnam melalui Angkatan Tentera Laut negara itu menafikan sudah menjumpai pesawat malang itu malah mereka dalam situsi mencari dan terus mencari disekitar Pulau Vung Tau tempat dimana kali terakhir radar negara itu mengesan pergerakkan MH370. Manakala China juga sudah menggerakkan aset pertahanan laut atas arahan Presiden Xi Jinping untuk misi mencari dan menyelamat. Singapura sudah menghantar pesawat C130 untuk misi bantuan manakala Amerika Syarikat juga menghantar bantual kapal penyelamat ke pengairan terbabit. Bayangkan keadaan misi menyelamat apabilan digerakkan dan disepadukan dengan pelbagai negara, sudah tentu penyaluran sebarang maklumat terkini mesti dikoordiansikan agar tidak menjejaskan proses penyiasatan sebab dan musabab "kehilangan" MH370. Sekecil-kecil evidens sudah boleh menjadi petunjuk utama atas kejadian ini.


4) Tidak Semudah Yang Dijangka

Misi mencari dan menyelamat tidaklah semudah yang disangka memandangkan ia berlaku di kawasan lautan yang luas dan menjadi rebutan antara negara. Jadi, hentikanlah sebarang spekulasi dan tohmahan. KM/MAS sedaya upaya mungkin, saya pasti mereka bekerja keras untuk memastikan MH370 dapat ditemui semula.


5) MAS tetap dihatiku

Kali terakhir MAS mengalami "major accident" ialah pada tahun 1977 di Tanjung Kupang melibatkan 100 korban nyawa. Selepas kejadian itu, MAS tidak pernah mengalami "major accident" dengan korban mangsa yang besar selama 37 tahun, dalam ertikata lain MAS mencapai piawaian keselamatan pesawat yang kompiten dan diiktiraf oleh ICAO disamping pengemudian pesawat oleh pilot yang berpengalaman luas. Walaubagaimana pun secanggih mana sesebuah pesawat, sebarang kesilapan kecil pun boleh mengundang padah. Hanya takdir menentukan segala-galanya. Salam takziah untuk semua keluarga mangsa MH370 dan yang pastinya MAS tetap dihatiku.



 Sumber

Ahad, 9 Mac 2014

INFO @ AKjr : TERKINI ! PENEMUAN RADAR TENTANG LOKASI #MH370 DIDEDAHKAN..!! #PRAYFORMH370



Sepang: Siasatan terkini kehilangan pesawat MH370 mendedahkan bukti dan kemungkinan baru bahawa pesawat berkenaan cuba berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas radar milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengesan pergerakan pesawat itu.

Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Tan Sri Rodzali Daud berkata, perkembangan terbaru itu menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluaskan ke sekitar perairan Pulau Pinang. 

Beliau berkata, ada kemungkinan bahawa pesawat berkenaan akan berpatah balik sekiranya ia tidak dapat meneruskan perjalanan. "Buat masa ini, kami sudah periksa dengan khidmat radar daripada beberapa negara jiran berhubung penemuan pergerakan patah balik pesawat berkenaan. 
"Pada masa sama, operasi mencari dan menyelamat turut dilakukan di kawasan darat," katanya pada sidang media sebentar tadi. 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya berkata, pihaknya mengesahkan tidak menerima sebarang panggilan kecemasan berhubung kerosakan daripada pesawat yang memaksa pesawat berkenaan berpatah balik. 
"Berdasarkan siasatan kami, tiada sebarang hubungan dibuat antara pesawat dan pusat kawalan udara berhubung tindakan patah balik penerbangan itu," katanya. 

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata, pihaknya mengesahkan hanya dua identiti penumpang disiasat berhubung pemilikan pasport individu lain berbanding empat dilaporkan sebelum ini. Katanya, pasukan penyiasat sedang meneliti rakaman sistem litar tertutup bagi mengesan dan mengenal pasti dua penumpang yang menggunakan pasport palsu itu. Beliau berkata, lima lagi penumpang disahkan tidak menaiki pesawat MH370 ketika berlepas dan semua bagasi mereka telah dikeluarkan terlebih dahulu. 

Sebelum ini dilaporkan warga Itali Luigi Maraldi dan Austria Christan Kozel didaftar menaiki pesawat MH370 tetapi hasil pemeriksaan kedutaan negara terbabit mendapati pasport mereka telah dipalsukan. 

Sehingga kini, Jabatan Penerbangan Awam China mendakwa serpihan ditemui di koordinat 103.29 Timur 6.42 Utara di Laut China Selatan tetapi masih belum disahkan milik MH370 manakala pesawat APMM berjaya mengesan tompokan minyak di permukaan laut kira-kira 100 batu nautika dari Kuala Tok Bali, Pasir Puteh, Kelantan. 

Kesan tompokan kedua itu dikesan oleh Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Datuk Mohd Amdan Kurish ketika melakukan tinjauan udara dengan pesawat Agusta di kawasan seluas 200 batu nautika, kira-kira jam 11 pagi tadi. Sampel tompokan minyak sudah diambil dan dijangka tiba di pangkalan maritim Tok Bali jam 7.30 malam nanti - Sumber

Psssttt... AKjr berharap agar kita semua mendapat info yang tepat, tanpa membuat sebarang spekulasi2 negatif. Buat masa ini, RTM1 dan TV3 telah menyiarkan laporan terkini tentang insiden ini. Di masa AKjr menulis artikel ini, TV3 mengadakan forum perbincangan bersama pakar-pakar aeronautikal.

PANAS TERIK!! #MH370 : SEMUA PIHAK HARUS BERSABAR DAN BERTENANG.. #PRAY4MH370



Setakat ini, kapal terbang MH370 belum lagi dapat dikesan, tetapi di laman media sosial dah macam-macam cerita yang tersebar. Macam-macam teori luarbiasa yang keluar. Tidak kurang juga macam-macam spekulasi liar yang tersebar.

Memang sebagai rakyat Malaysia yang marhaen ni aku rasa pelik, dizaman yang serba canggih ni pun pesawat boleh hilang dan tak boleh dikesan. Aku nak share dengan korang satu komen di FB yang menceritakan tentang kecanggihan pesawat Boeing :

"Sebenarnya tiada bukti kukuh pesawat terhempas lagik.... Tiada kesan minyak atau serpihan ditemui....Malahan ELT dan blackbox pun tak der signal.... Tower Hong Kong sahkan ada contact jam 1.20 pagi dalam kawasan pengawasan Hong Kong... 
Kapal terbang ni ada 8 unit ELT atau Emergency Locator Transmitter.... ada dua jenis iaitu Manual dan Automatic... Automatic lak ada beberapa jenis antaranya G-Force ELT dan Automatic Hydrostatic Release Unit atau HRU... Apabila terhempas kat darat... G-Force automatic released dan hantar signal emergency.... HRU lak berfungsi automatik apabila kena air pada kedalaman tertentu... direleasekan dan terapung.... ada gak yg Marine Unit yang boleh berfungsi sehingga kedalaman beberapa km.... 
Selagi tiada bukti sah yang menyatakan Kapal Terbang ni terhempas.... Kerajaan tidak akan mengeluarkan sebarang pengesahan dan kenyataan....."

So Rakyat Malaysia sekalian, hentikan segala spekulasi liar dan marilah kita mendoakan agar kesemua penumpang MH370 itu selamat. Jangan la kita nak tuduh orang itu tak betul, orang ini tak betul. Biarlah pihak berkuasa membuat tugas mereka untuk mencari pesawat tersebut.

PM pun dah hantar banyak kapal kapal untuk kerja-kerja mencari. Begitu juga dengan negara Singapura, Vietnam, China dan terbaru USA menghantar bantuan untuk misi mencari dan menyelamat. Setakat ini tiada apa-apa lagi.

Kepada keluarga mangsa yang terlibat, aku harap korang banyakkan bersabar dan berdoa agar mereka semuanya selamat. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Bersabar semua.

Psssttt AKjr: BOEING MH370: BERTENANG RAKYAT MALAYSIA SEMUA! BIARLAH PIHAK BERKUASA MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB MEREKA!