SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Isnin, 25 Mac 2013

PRU13: Polis beri tumpuan kawasan panas di Perak

PRU13: Polis beri tumpuan kawasan panas di Perak




IPOH - Polis Perak akan memberi lebih penekanan terhadap beberapa kawasan yang dianggap panas di negeri ini pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim.

Beliau berkata polis telah mengenal pasti enam atau tujuh daerah yang dipercayai kawasan berisiko bagi sesetengah pihak mencetuskan provokasi.

"Memang ada tempat yang dijangka menjadi kawasan panas pada pilihan raya umum nanti. Polis sudah kenal pasti tempat dikatakan panas itu.

"Polis memberi tumpuan kepada kawasan panas itu bagi memastikan tidak berlaku sebarang provokasi di kawasan tersebut yang boleh menjejaskan proses PRU-13," katanya kepada pemberita selepas Perbarisan Peringatan Hari Polis Ke-206 di sini hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan kawasan tersebut dan jumlah anggota yang akan mengawal keadaan keselamatan pada PRU-13.

Bagaimanapun, beliau berkata polis Perak sudah bersiap sedia menghadapi pilihan raya yang akan diadakan pada bila-bila masa sahaja.

"Kontinjen Perak bersedia untuk bertugas menjaga kawasan panas pada pilihan raya nanti tetapi keadaan boleh berubah dari semasa ke semasa," katanya.

Sementara itu, mengenai Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Mohd Dzuraidi berkata unit baharu yang diperkenalkan Perdana Menteri dalam Belanjawan 2013 itu sudah mula beroperasi bagi memerangi jenayah di Perak.

Beliau berkata setiap daerah akan mempunyai kira-kira 10 unit motosikal bergantung kepada keperluan kawasan terbabit terutama lokasi yang dikenal pasti sebagai panas.

"Sebanyak 135 unit motosikal jenis Kawasaki Ninja 250 akan mula digunakan oleh pegawai dan anggota polis terpilih bermula, awal April ini.

Katanya unit bermotosikal ini akan menjalankan tugas rondaan di beberapa daerah terpilih khususnya di kawasan yang tidak boleh dilalui kereta peronda MPV.

"Mereka akan berinteraksi dengan masyarakat dan melakukan rondaan selama 15 minit dan berhenti untuk berjumpa penduduk setempat," katanya. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan