SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Sabtu, 23 Mac 2013

FAKTA!! BN Disebut-Sebut Menang Pilihan Raya - The Economist #jomsokongbn

FAKTA!! BN Disebut-Sebut Menang Pilihan Raya - The Economist #jomsokongbn



Pembubaran Parlimen yang masih belum dilakukan telah melucutkan peluang pembangkang untuk menangguhkan pilihan raya di empat negeri yang ditadbirnya, menurut 'The Economist'. "Pilihan raya serentak cenderung memihak kepada Barisan Nasional (BN)," menurut 'The Economist' dalam satu penulisan bertajuk "Malaysia' Looming Election".

Ia menegaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai penentu untuk memanggil pilihan raya umum mempunyai kelebihan sebagai penyandang.

'The Economist' meramalkan "kemungkinan masih memihak kepada BN" dalam pilihan raya akan datang dan pengundi di kawasan luar bandar akan membantu kemenangan pakatan. "Saiz kawasan lebih berat kepada pengundi di kawasan desa, yang cenderung lebih konservatif daripada penduduk bandar."

Menurut 'The Economist' kelebihan Najib sebagai penentu untuk memanggil pilihan raya juga memihak kepada BN dan kurang memberi kelebihan kepada pembangkang.

Ia juga menyatakan peristiwa tuduhan salah laku seks terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin telah menghakis kedudukan beliau.

Dakwaan-dakwaan tersebut juga mungkin mencipta ketegangan dalam Pakatan Rakyat, katanya.

"Melanggar peraturan, sesetengah orang Cina masih bimbang dengan Anwar atas sebab-sebab yang berbeza."

Turut ditegaskan Najib masih popular dalam kaji selidik pendapat dengan penarafan kelulusan 61 peratus dalam kaji selidik baru-baru ini.

'The Economist' berkata Najib telah melakukan tindakan yang baik apabila muncul di TV pada 19 Mac untuk bercakap tentang program transformasi kerajaan.

"Beliau mempunyai cerita yang baik untuk diberitahu, pertumbuhan ekonomi yang kukuh sebanyak 5.6 peratus pada tahun 2012, kemiskinan hampir dihapuskan, ketidaksamaan dikurangkan dan 400 kes undang-undang terhadap rasuah dimulakan.

"Dan dia mampu mengumumkan satu skim pemberian wang tunai kepada isi rumah miskin akan menjadi acara tahunan," kata The Economist
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan