SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Rabu, 10 April 2013

PANAS TERIK!! PENGAKUAN MAHASISWA DI NEW YORK TENTANG @RAFIZIRAMLI !! #PRU13

PANAS TERIK!! PENGAKUAN MAHASISWA DI NEW YORK TENTANG @RAFIZIRAMLI !! #PRU13

MiM ingin berkongsi dengan pembaca sekalian satu artikel berdasarkan fakta dan realiti yang membuatkan kenyataan Rafizi Ramli, Pengarah Strategi PKR tampak seperti sampah dan tidak boleh dipakai.



Malah, pandangan seorang ahli politik sukar dipercayai jika berbanding dengan satu pasukan pakar ekonomis dalam MITI dan kerajaan Persekutuan. Mungkin Fizi boleh memperdaya mereka yang malas mahu tahu lebih lanjut tentang kerasionalan cadangan beliau tetapi hakikatnya, rakyat tidak begitu senang ditipu begitu sahaja.

Artikel di bawah menjawab cadangan Fizi yang dianggap merepek :

Sememangnya pengangkutan merupakan salah satu keperluan asas rakyat Malaysia untuk kegunaan pergi bekerja, menghantar anak ke sekolah dan sebagainya.

Namun, mari kita lihat apakah rasionalnya memansuhkan 100% cukai eksais kenderaan, yang dibentangkan oleh saudara Rafizi Ramli. Biar saya terangkan serba ringkas apa yang dibentang oleh beliau. Dengan mengambil data-data dari blog Rafizi Ramli dan website Kementerian Kewangan Negara.

Anggaran pendapatan negara dari cukai eksais yang dikutip oleh kerajaan adalah RM7.4B untuk tahun 2013 dan menaik sebanyak 4% setiap tahun. Melalui dasar ini, pemotongan cukai eksais akan dilakukan dengan berperingkat-peringkat sebanyak 20% setiap tahun dalam tempoh 5 tahun.

20% x RM7.4B = RM1.5B defisit.

Bagi menampung defisit ini, dasar ini akan menambahkan pendapatan negara melalui 2 kaedah iaitu dengan lelongan AP secara terbuka dan lebihan pungutan cukai hasil daripada wang rakyat dibelanjakan.

Pertama, dengan membuat lelongan AP secara terbuka dijangka akan memberi pulangan sebanyak RM2B setiap tahun dalam tempoh 3 tahun.

Kedua, melalui lebihan pungutan cukai hasil daripada wang rakyat dibelanjakan yang akan menambah pendapatan negara dengan kenaikan RM0.28B setiap tahun.

Secara keseluruhannya, jumlah keuntungan negara adalah RM2B dari lelongan AP ditambah dengan RM0.28 dari lebihan pungutan cukai, bersamaan dengan RM2.28B.

RM2.28B (Pendapatan) - RM1.5B(Defisit) = RM0.78B (Keuntungan)

Baca Lebih Lanjut DISINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan