SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Selasa, 4 Disember 2012

FLASHBACK UCAPAN DASAR KETUA PUTERI PAU 2012 “Juang” – @RosnahRShirlin


FLASHBACK UCAPAN DASAR KETUA PUTERI “Juang” – @RosnahRShirlin

                          

1. Saya suka untuk memulakan ucapan ini, dengan memetik kembali bait-bait terakhir ucapan dasar saya pada Perhimpunan Agung yang lalu. Semalam adalah perjuangan nenek moyang kita, hari ini perjuangan kita dan esok ialah perjuangan cucu cicit kita. Dengan wadah perjuangan yang kita ada, suburkanlah wasilah keikhlasan dan terokailah hikmah kebijaksanaan.
2. Kita sudah memahami wadah, wasilah dan hikmah yang kita miliki. Hari ini sudah tiba detik dan masanya, untuk kita sama-sama meneroka tentang apa itu JUANG dan setiap jalur makna yang terangkum di dalam rohnya.
3. Angka 28. Tahukah anda Surah ke 28, adalah Surah Al-Qasas menceritakan peristiwa lahirnya Nabi Musa a.s sehingga baginda menentang kekejaman Firaun. Ini kisah juang. Pada tanggal 28 Februari, Tun Mahathir dengan semangatnya menggagaskan Wawasan 2020 ke arah memacu negara maju. Ini kisah juang. Dan pada tanggal 28 Julai juga saksi apabila berkibarnya panji UMNO buat pertama kali di angkasaraya. Ini juga kisah juang. Dan hari ini, 28 November 2012 sebuah lagi kisah juang akan kita lakar bersama.
JUANG , WANITA DAN POLITIK
Sidang perwakilan sekalian,
4. Juang. Roh kalimah ini hidup dalam setiap makhluk Tuhan sebagai sebuah fitrah. Juang adalah pengembaraan meneruskan survival hidup sehabis daya. Juang adalah semangat keramat manusia yang sanggup mempertaruhkan nyawa. Juang adalah kelana di bumi Tuhan mencari makna kehidupan.
5. Di zaman Nabi Sulaiman a.s, seekor semut di atas sebuah batu di padang pasir menyedarkan baginda, betapa juang untuk hidup berlaku di mana-mana, kerana rezeki Tuhan sukar dijangka. Di zaman Nabi Ibrahim a.s, seekor burung kecil yang cuba memadamkan api membakar baginda, mengajar satu makna, juang bukan tentang berapa besar kita, tetapi berapa besar usaha kita. Di belantara, pepohonan yang merebut air dan cahaya mengajar kita, juang adalah persaingan untuk kekal mandiri, biarpun kekuatan dan kelemahan kita berbeza.
6. Manusia dilahirkan untuk berjuang. Dilantik menjadi khalifah di muka bumi Allah, diberikan semangat untuk bangkit mempertahankan prinsip, mempertegak hak dan menjunjung maruah. Maka, setiap daripada kita, baik tua atau muda, lelaki atau wanita semuanya tertakluk kepada fitrah semulajadi manusia, berjuang untuk meneruskan kehidupan.
7. Daripada pasangan manusia pertama ciptaan Tuhan sehinggalah kepada manusia terakhir di penghabisan zaman, persamaan tanggungjawab antara manusia adalah perjuangan.
Dengan juang kita menggerakkan idea, dengan juang kita melahirkan kehebatan, dan dengan juang kita menyusun bata ketamadunan. Kerana itulah Mahatma Gandhi pernah berkata.
Politik dan perjuangan tidak boleh dipisah-pisahkan. Politik itu perjuangan dan perjuangan itu politik. Di situ akan lahir makna kesucian dalam berjuang.
8. Surah Al-Baqarah ayat 30, surah Al-Mulk ayat 14 dan surah Ali-Imran ayat 59, semuanya bercerita tentang manusia pertama bernama Adam. Betapa agungnya kaum ini, dimuliakan Tuhan, tidak dicipta kemudian dan pemberi tulang rusuk keperluan. Namun, menikmati syurga tanpa teman tidak lama, sedih, sepi, sunyi, diubati dengan kehadiran hawa yang mendampingi dan menemani. Bersaksikan Tuhan bermaharkan cinta dan janji setia, mereka dinikahkan. Lengkap sebuah kehidupan dan bahagia berpanjangan. Daripada pasangan manusia pertama ciptaan Tuhan ini sehinggalah kepada manusia terakhir di penghabisan zaman, persamaan tanggungjawab antara manusia hanya satu, perjuangan.
Wanita, bukan sekadar peneman, bukan sekadar penghilang duka, dan bukan sekadar pelengkap kehidupan. Tetapi wanita merupakan tunjang kepada perjuangan lelaki.
Kesatria-kesatria Puteri sekalian,
9. Oleh sebab itu, di sebalik kejayaan Mahatma Gandhi, ramai yang tidak mengetahui keunggulan wanita bernama Kasturbai Makhanji. Seorang isteri yang memberi sokongan dan dorongan tidak berbelah bahagi walau suami dikurung dalam jeriji besi.
Bagi Gandhi jika tidak kerana isterinya maka usaha memerdekakan bangsa tidak akan pernah berjaya.
Sebab itu di sebalik kegigihan keenam-enam Perdana Menteri mencorakkan kejayaan negara, jangan dilupa pada wanita-wanita ini.
Bermula dari Toh Puan Sharifah Rodziah, Tun Rahah, Tun Suhaila, Tun Dr Siti Hasmah, Tun Endon, Tun Jeanne hinggalah Datin Paduka Seri Rosmah.
Kesemua wanita-wanita ini adalah pembakar semangat pemimpin-pemimpin nombor satu negara untuk mencipta jaya. Itu kisah wanita.
10. Politik pula jika diimani maknanya, bukan soal kuasa dan kedudukan, bukan soal harta dan kekayaan, tetapi politik ialah perlumbaan prinsip dan pendirian. Pendirian menegakkan hak dan meroboh kebatilan. Kerana itu bila bicara soal perjuangan, tiada siapa yang terkecuali darinya.
11. Ada orang yang takut dan gentar berjuang kerana menganggap juang ini milik orang politik. Itu tidak benar. Ada orang yang enggan masuk campur dalam perjuangan kerana menganggap pandangan mereka tidak akan diterima. Itu tidak benar. Ada orang yang menganggap perjuangan hanyalah semata kerana keuntungan duniawi. Itu tidak benar.
12. Kerana perjuangan jika diimani roh dan semangatnya yang sejati, setiap dari kita akan mengerti dan memahami, ini soal tanggungjawab, survival dan fitrah manusiawi. Dari jutaan manusia di dunia, tiada seorang pun terkecuali darinya.
Perjuangan ialah tanggungjawab setiap manusia. Sebagai khalifah di muka bumi Allah.
Sidang perwakilan sekalian,
13. Jika kita selak lembaran sejarah bagaimana keterlibatan wanita dalam peperangan dunia memberi erti yang besar dalam perubahan tamadun manusia. Disebalik kelembutan Maharani Fu Hao memimpin bala tentera Dinasti Shang dalam satu siri peperangan setelah berperang beratus tahun telah berjaya menewaskan dan menawan kawasan Yi, Qiang dan Ba, mencipta sejarah menyatukan rakyat Cina buat pertama kali. Kehebatan wanita Aceh, Cut Nyak Dhien dan Cut Nyak Meutia menentang Belanda pada hujung kurun ke-20 berjaya menyatukan hati-hati anak bangsa. Bagi mereka had dan berbeza gender bukanlah satu halangan untuk kehadapan memimpin bala tentera berjuang bukan untuk mereka tetapi buat rakyat jelata.
14. Tetapi percayalah, juang bukan milik saya seorang.
Juang bukan milik anda seorang.
Ia juga bukan hanya milik pemimpin yang mempunyai kuasa.
Tetapi juang ialah milik kita semua, ia milik semua rakyat ia adalah tanggungjawab setiap daripada kita yang masih bernyawa. Inilah tanggungjawab yang akan ditanya Tuhan selepas kematian.
SEBUAH KEBANGKITAN
15. Warna sejarah bangsa sudah banyak mengajar dan mencorakkan kita. Hitam, kita pernah melalui zaman kegelapan dalam cengkaman penjajahan. Putih, warna kesucian. Zaman gemilang Melayu menakhoda nama di pentas dunia. Merah, warna keberanian. Dari jerih payah kita menentang penjajahan. Dan biru perpaduan. Di asas ini kita bersatu dan membina kemakmuran dan kebahagian.
Seterusnya KLIK SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan