SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Khamis, 17 Januari 2013

PANAS TERIK!! BAWANI ADALAH CONTOH MAHASISWA PRO PEMBANGKANG YG BODOH PIANG!!!


PANAS TERIK!! BAWANI ADALAH CONTOH MAHASISWA PRO PEMBANGKANG YG BODOH PIANG!!!



Pendidikan percuma, itulah topik asas yang dibangkitkan oleh Bawani ketika 
perbuatan bertanyakan soalan yang bagi saya bersifat agak provokasi kerana 
tiada adab di dalamnya. Ingat, kelembutan dalam suara, kesopanan dan nada 
yang bersahaja adalah salah satu adab dalam berhujah. Kalau sudah terjerit 
sana dan sini, itu bukan di namakan adab.

Tetapi, kami difahamkan bahawa sebenarnya Sharifah itu hanyalah moderator 
dan program yang ada di UUM bukanlah panelis yang dilantik. Pada saat 
ikrar dibacakan, itu sudah penghujung majlis dan majlis berkenaan tidak ada 
menyentuh langsung soal politik.

Sharifah juga harus dipersalahkan. Saya tak tahu kenapa dia bercakap mengenai
 soal binatang dalam penghujahan. Tapi itu bukan persoalan kami. Andaikan
 kami pada admin SSTDMM, berdiri di hadapan situ. Mungkin ini hujah kami 
untuk menjawab soalan Bawani. Bawani membawakan negara-negara seperti 
Cuba, Argentina, dan Brazil, negara dunia ketiga yang sedang membangun 
yang menjalankan pendidikan percuma, dan kenapa Malaysia tidak mampu 
untuk melaksanakan pendidikan percuma? Namun, belum sempat Bawani 
menghabiskan hujahnya, terus Sharifah memotong. Ini juga merupakan salah 
Sharifah pada hemat saya.

Tetapi saya juga difahamkan yang Sharifah terpaksa memotong kerana kesuntukan 
masa program. Bawani pula bertanyakan selepas waktu program. Ini yang 
dianggap sebagai sejenis provokasi kerana sepatutnya soalan itu 
ditanyakan kepada panelis, bukannya moderator.

Berbalik kembali kepada topic perbincangan kita, apa yang perlu dijawab 
oleh Sharifah? Pertama, Sharifah harus menggunakan ayat ini, “Tiada apa 
yang percuma di dunia.” Memang pendidikan percuma, tetapi ada bayarannya 
untuk dapatkan sesuatu yang percuma. Analogi yang sesuai umpama beli 
sesuatu produk, kita dapat free gift melalui pembelian kita. Sama juga 
dengan isu ini, pendidikan percuma, tetapi rakyat harus membayarnya melalui
 mekansime yang lain.

Sebagai contoh, CUKAI. Untuk pengetahuan, Cuba dan Argentina merupakan 
negara yang lebih miskin daripada kita. Tanyakan kepada mereka sama ada 
bagaimana dengan pembangunan di negara-negara berkenaan? Bagaimana 
dengan keadaan di negara berkenaan.

Saya ambil contoh, Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma
 dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi 
di negara berkeaan seperti pelahar harus membayar kos pengakutan dan 
pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan
 yang tidak sama rata sebenarny telah mengabaikan golongan yang berpendidikan
 rendah untuk masuk ke dalam university. 1 daripada 9 pelajar yang memasuki 
universiti di Argentina datang daripada golongan miskin manakala yang
 kayanya mendominasi di sana. 

Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan 
pendidikan percuma?

Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan 
mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, 
selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai 
soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia
 dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara 
mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas 
pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. 
Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies
 established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, 
dividing them into Federal, State and Municipal taxes."


Kenyataan di atas ialah datang daripada orang Brazil 
sendiri. (sumber: http://thebrazilbusiness.com/article/the-16-most-common-brazilian-taxes)

Mari-mari menjelajah negara nombor satu dalam sukan bola sepak ini. Lagi
 artikel yang merungut mengenai hidup di Brazil yang sangat tinggi dengan cukai. 
Mereka memberi tajuk kepada artikel ini dengan ayat ini:

" Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

(sumber : http://thebrazilbusiness.com/article/everyday-taxes-in-brazil-ipva-iptu-and-iptr)

Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang 
ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan
 merupakan yang paling tinggi di dunia. Nampak kana da benda yang perlu dibayar?

Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka. 
Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah
 dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, 
pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu 
sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya.

Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat 
sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang 
pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja,
 tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 
95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar
 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas 
manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. 
Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. 
Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun 
kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, 
dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat 
Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi? Ini hanya pandangan peribadi saya.
 Kalau ada apa yang salah, atau anda ada cadangan yang lain, 
sama-samalah kita kongsikan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan