SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Ahad, 9 Mac 2014

PANAS TERIK!! #MH370 : SEMUA PIHAK HARUS BERSABAR DAN BERTENANG.. #PRAY4MH370



Setakat ini, kapal terbang MH370 belum lagi dapat dikesan, tetapi di laman media sosial dah macam-macam cerita yang tersebar. Macam-macam teori luarbiasa yang keluar. Tidak kurang juga macam-macam spekulasi liar yang tersebar.

Memang sebagai rakyat Malaysia yang marhaen ni aku rasa pelik, dizaman yang serba canggih ni pun pesawat boleh hilang dan tak boleh dikesan. Aku nak share dengan korang satu komen di FB yang menceritakan tentang kecanggihan pesawat Boeing :

"Sebenarnya tiada bukti kukuh pesawat terhempas lagik.... Tiada kesan minyak atau serpihan ditemui....Malahan ELT dan blackbox pun tak der signal.... Tower Hong Kong sahkan ada contact jam 1.20 pagi dalam kawasan pengawasan Hong Kong... 
Kapal terbang ni ada 8 unit ELT atau Emergency Locator Transmitter.... ada dua jenis iaitu Manual dan Automatic... Automatic lak ada beberapa jenis antaranya G-Force ELT dan Automatic Hydrostatic Release Unit atau HRU... Apabila terhempas kat darat... G-Force automatic released dan hantar signal emergency.... HRU lak berfungsi automatik apabila kena air pada kedalaman tertentu... direleasekan dan terapung.... ada gak yg Marine Unit yang boleh berfungsi sehingga kedalaman beberapa km.... 
Selagi tiada bukti sah yang menyatakan Kapal Terbang ni terhempas.... Kerajaan tidak akan mengeluarkan sebarang pengesahan dan kenyataan....."

So Rakyat Malaysia sekalian, hentikan segala spekulasi liar dan marilah kita mendoakan agar kesemua penumpang MH370 itu selamat. Jangan la kita nak tuduh orang itu tak betul, orang ini tak betul. Biarlah pihak berkuasa membuat tugas mereka untuk mencari pesawat tersebut.

PM pun dah hantar banyak kapal kapal untuk kerja-kerja mencari. Begitu juga dengan negara Singapura, Vietnam, China dan terbaru USA menghantar bantuan untuk misi mencari dan menyelamat. Setakat ini tiada apa-apa lagi.

Kepada keluarga mangsa yang terlibat, aku harap korang banyakkan bersabar dan berdoa agar mereka semuanya selamat. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Bersabar semua.

Psssttt AKjr: BOEING MH370: BERTENANG RAKYAT MALAYSIA SEMUA! BIARLAH PIHAK BERKUASA MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB MEREKA!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan