SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Ahad, 25 Mei 2014

INFO @ AKjr : ISU PANDA COMEL.. #PAKATAN #PEMBANGKANG MAIN POLITIK KURANG BIJAK.. INI ADA JAWAPANNYA!!



Ramai yang meroyan tak tentu hala pasal isu Panda.Kebanyakan dimainkan oleh PR, pada saya tidak objektif, lack of "headroom" (cakap bodoh,nanti marah).Panda adalah lambang persahabatan antara Malaysia dan China semperna meraikan 40 tahun hubungan diplomatik.Kalau kita lihat dalam sejarah dimana ufti dibayar dan seterusnya Puteri Hang Lipo di hantar ke Melaka yg menggerunkan musuh musuh Melaka dan juga merancakkan hubungan 2 hala.Kan bagus tu... 

Dalam konteks Dunia moden,kan bagus kalau Malaysia dan China sebuah kuasa perdagangan mengeratkan hubungan yang sedia ada.Satu aspek lagi,Pemberian Panda sudah dimulakan dari zaman Maharaja China lagi.Takkan lah kita nak cakap "Kaweh tek nok,aok nye Panda nie" bukan tu memberi impak yang lebih besar.

Its very easy to condemn itu tak betul ini tak betul : but for all of us let see this with an open perspective.A Few Points Below For Our Info. 

PLS DIGEST THEM FIRST BEFORE MAKING ANOTHER NEGATIVE COMMENTS COZ IT WILL LOOK SO NAIVE.... 


1. Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri,Dato' Seri Mustapa Mohamed,China adalah negara dagangan terbesar (single largest trading partner)Malaysia,dengan nilai melebihi US$100 bilion setahun,untuk selama lima tahun berturut-turut. 

2. Sekadar perbandingan,nilai dagangan Malaysia - Amerika Syarikat ialah US$35 bilion setahun,walaupun negara itu adalah pelabur utama dengan nilai US$9.1 bilion setahun. 

3. Bagaimanapun,pelaburan Malaysia di China masih rendah dan kedua-dua negara berhasrat untuk merapatkan jurang tersebut,kata Mustapa lagi. 

4. Kata beliau lagi,terdapat lebih 500 bilion yuan pelaburan China dalam beberapa tahun akan datang dan Malaysia ingin merebut sebahagian dari pelaburan ini. 

5. Hujung Mei ini,genap 40 tahun hubungan bilateral Malaysia - China.Perdana Menteri,Datuk Seri Najib dijadualkan melawat China hujung bulan ini sebagai meraikan hubungan tersebut. 

6. Ketibaan dua ekor panda dari China itu adalah simbol hubungan diplomatik 40 tahun yang terjalin antara kedua-dua negara.Ia juga adalah satu penyataan betapa Malaysia dan China amat menghargai hubungan ekonomi yang terjalin sejak sekian lama dan mengharapkan hubungan itu akan bertambah baik. 

7. "Pinjaman" panda itu kepada Malaysia samalah seperi hantaran yang diberikan oleh kedua-dua belah keluarga pasangan pengantin.Kalau nak diikutkan,buat apalah nak berikan hantaran.Dalam Islam,itu bukan wajib.Membazir saja berikan hantaran

8. Namun,adat memberikan hantaran perkahwinan itu diraikan kerana kita ingin menunjukkan penghargaan dan rasa dihargai dalam satu ikatan perkahwinan dan kemudiannya tautan persaudaraan dua keluarga.Maka,itulah juga nilai kedatangan panda tersebut ke Malaysia. 

9. Kita berharap agar "pelaburan" negara ke atas panda tersebut memberikan pulangan yang besar kepada ekonomi negara khusus dalam hubungan dengan China - sama seperti "pelaburan" kita ke atas hantaran perkahwinan - selama kedua-dua panda itu berada di sini 10 tahun. 

10. Selamat datang Feng Yi. Selamat datang Fu Wa! 

"Panda Diplomacy" bermula sejak Dinasti Tang dimana Empress Wu Zetian (625-705) menghantar panda kepada Maharaja Jepun.Sehingga kini,China telah menghantar 23 panda kepada sembilan negara di dunia,termasuklah ke Amerika Syarikat pada tahun 1972 selepas Presiden Nixon melakukan lawatan bersejarah ke negara itu.


DAH NAMPAK FAKTA ???


LEPAS NI TOLONG TUTUP ISU PANDA !!!


APA KATA ANDA ???


RENUNG-RENUNGKAN

3 ulasan:

  1. Saudara, kalau china telah 'menjaga' melaka sekian lama supaya musuh takut, boleh nyatakan kenapa Melaka jatuh ke tangan Portugis? Di mana armada China yang kununnya hebat pada masa itu? Ada permainan silap mata ker daripada kerajaan China pada masa itu (& sekarang juga). Pada pendapat saya, mempercayai China 100% (pada hari ini) pun sangat tidak logik jika kita bertanya 'di mana china semasa portugis menawan Melaka'?
    China sekarang percaya mereka sangat kuat (macam itu juga lah china pada zaman melaka, berdegar2 tunjuk kuat, tapi dalam peperangan sebenar nanti, china taklah sehebat mana jugak - KECUALI ZIONIS MEMBANTUNYA NANTI sebab bukan auta tetapi fakta, Zionis sudah lama bertapak di China dan menjadikan China sebagai pengganti Uncle Sam sebagai kuasa ekonomi dan tentera dunia dalam beberapa tahun lagi). USA? Habis madu sepah dibuang. China? Kuda baru tunggangannya!

    BalasPadam
  2. dah pulak. bukan ke korang umno jaki sangat dengan cina ? maki2 cina , suruh org cina balik China tapi duit CHINA nak ? kemudian bagi anak bini keluarga makan duit cina boleh pulak ? Mulia sungguh perjuangan tuan hamba..

    BalasPadam
  3. woi bodo ..kami benci cinabeng m'sia je psl tak sedar diri...tp chinese muslim di Xian China ada 12 juta orang, mereka tersgtla baik hati sbg saudara seislam ...tak macam cinabeng m'sia yg kuat makan babi ni..

    BalasPadam