SGB

SGB
Suara Generasi Baru

Pengikut Teman

Selasa, 4 Disember 2012

FLASHBACK UCAPAN DASAR KETUA WANITA PAU 2012 “Masa Depan UMNO : Beranjak Untuk Melonjak Ke Arah Kemenangan” – @ShahrizatJalil


FLASHBACK UCAPAN DASAR KETUA WANITA “Masa Depan UMNO : Beranjak Untuk Melonjak Ke Arah Kemenangan” – @ShahrizatJalil

                          

1. Syukur Alhamdulillah, kita dapat berhimpun pada pagi yang barakah ini. Hari ini bersejarah, menyaksikan satu Perhimpunan Agong Pergerakan Wanita UMNO di Dewan Merdeka. Bersejarah kerana kita serikandi Malaysia datang dari seluruh pelusuk negara bukan hanya untuk menunaikan tanggungjawab kita mengikut Perlembagaan UMNO, tetapi juga untuk berikrar dan berjanji bahawa kita akan berjuang habis-habisan dengan penuh keikhlasan, demi Agama, Bangsa dan Negara. Bersejarah kerana Perhimpunan Agong ini diadakan di ambang PRU 13, satu-satunya Pilihan Raya Umum yang akan menentukan dan memuktamadkan bukan hanya nasib orang Melayu tetapi juga seluruh rakyat Malaysia.
2. Saya amat bersyukur, hari ini saya bersama-sama puan-puan dan tuan-tuan dari Majlis Tertinggi UMNO, diberi kesempatan bersidang lagi. Saya mengucapkan Selamat Datang dan mengalu-alukan kehadiran 979 orang perwakilan Pergerakan Wanita UMNO dari seluruh negara. Kehadiran pada hari ini adalah besar ertinya kepada perjuangan parti kita. Kerana kita datang berhimpun untuk mewakili dan menyuarakan hasrat dan aspirasi lebih kurang 1.3 juta ahli Wanita UMNO dari 191 bahagian merangkumi 20,797 cawangan di seluruh negara.
3. Perhimpunan ini besar maknanya kepada kita, kerana sepanjang Perhimpunan Agung UMNO, kita akan mendengar dan menghayati amanat pucuk kepimpinan tertinggi, supaya selepas perhimpunan ini, kita akan pulang ke tempat masing-masing dengan membawa mesej yang disampaikan oleh pemimpin kita ke peringkat akar umbi. Di sinilah letaknya peranan pemimpin dan perwakilan, untuk menjelaskan kepada rakyat dasar perjuangan kita dan sebab-sebab mengapa kita mesti teguh bersatu mempertahankan perjuangan UMNO dalam pilihan raya yang akan datang. Insya-Allah dengan semangat “Bersatu Teguh Bercerai Roboh”, serta hasil kerja kita yang tidak kenal penat lelah, peranan kita ini dapat melonjak kemenangan untuk Barisan Nasional.
Tan Sri Pengerusi Tetap dan para perwakilan sekalian,
4. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan tahniah dan syabas kepada Y.A.B. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Malaysia kerana berjaya mentadbir negara dengan penuh tanggungjawab dalam masa lebih kurang empat tahun memimpin negara.
5. Gandingan yang mantap bersama-sama Y.A.B. Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden UMNO merangkap Timbalan Perdana Menteri dan saf-saf kepimpinan, kita telah dapat melihat sendiri kejayaan pelbagai dasar yang telah dilaksanakan oleh kerajaan dalam usaha melonjakkan negara kita ke hadapan.
6. Saya ingin jelaskan bahawa Wanita UMNO berbangga sekali dengan dasar transformasi ekonomi dan politik yang telah diperkenalkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri dan barisan kabinetnya. Bagi memastikan dasar ini mencapai matlamatnya, saya ingin menyatakan Wanita UMNO bersiap siaga untuk digerakkan bersama dengan kerajaan dalam usaha untuk memastikan setiap dasar dan agendanya dapat dilaksanakan dengan jayanya. Sebagai tulang belakang kepada parti yang menjadi kerajaan, Wanita UMNO akan sentiasa memastikan visi kerajaan dapat dicapai.
7. Saya bersyukur kerana berkat kepimpinan jujur dan ikhlas Perdana Menteri yang dikasihi, negara kita kini berada di landasan yang betul ke arah mencapai sasaran negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Ini boleh dilihat dari beberapa laporan antarabangsa seperti berikut.
8. Sebagai contoh, Global Competitiveness Report 2012-2013 yang diterbitkan oleh World Economic Forum meletakkan Malaysia sebagai negara yang ke-25 paling berdaya saing daripada 144 buah negara. Selain itu, laporan Doing Business 2013 yang dikeluarkan oleh Bank Dunia pula meletakkan Malaysia di kedudukan ke-12 daripada 185 negara yang paling berdaya saing untuk menjalankan perniagaan. Dalam persekitaran ekonomi global yang kian mencabar ini pula, negara kita masih mampu mencatat pertumbuhan sebanyak 5.2% pada suku ketiga tahun 2012.
Tan Sri Pengerusi Tetap dan para perwakilan sekalian,
9. Apa maknanya data yang saya ungkapkan di atas? Data di atas menunjukkan tiga perkara. Pertama, kejayaan kerajaan memacu negara kita ke depan dan ini pastinya hasil dari kepimpinan baik yang didokong oleh parti UMNO kita yang keramat ini. Kedua, ini membuktikan dasar dan program yang dirancang oleh kerajaan memberi kesan yang positif kepada negara, termasuklah kepada semua ahli kita, keluarga kita, dan juga suku sakat parti pembangkang yang setiap hari kerjanya sentiasa mengutuk dan memfitnah kita. Ketiga, kita mencapai kejayaan tersebut kerana adanya kerjasama dari rakyat Malaysia, khususnya dari kakitangan perkhidmatan awam. Hasil kegigihan dan komitmen mereka, maka mutu perkhidmatan kita menjadi cekap, pelayanan kepada masyarakat menjadi tepat, dan persekitaran hidup kita menjadi sihat dan selamat.
10. Maka, atas dasar peranan kakitangan awam yang setia bersama kerajaan ini, Wanita UMNO hari ini ingin memohon kepada kerajaan dua perkara yang saya fikir sudah sampai masanya diberikan perhatian.
11. Pertama, permohonan Wanita UMNO ialah supaya kerajaan memberikan pertimbangan untuk memastikan suami isteri yang bekerja, dapat ditugaskan berdekatan antara satu sama lain. Isu ini adalah di antara isu yang dimaklumkan kepada Wanita UMNO melalui kerja-kerja Jalinan Rakyat kami di peringkat akar umbi untuk diperjuangkan. Wanita UMNO amat memahami bahawa isu ini memerlukan penelitian yang serius. Namun begitu, Wanita UMNO mahu supaya permohonan suami isteri untuk ditugaskan berdekatan dapat dilayan dalam tempoh masa paling lama setahun dari tarikh permohonan. Langkah ini penting untuk kita memberi perhatian kepada pengkukuhan institusi keluarga. Saya yakin prestasi dan produktiviti kerja mereka pastinya dapat ditingkatkan lagi sekiranya masalah ini dapat diselesaikan.
12. Kedua, Wanita UMNO menyokong permintaan CUEPACS supaya kakitangan awam yang telah mencapai tahap gaji maksimum diberikan kenaikan gaji tahunan. Ini kerana praktisnya setakat ini ialah pegawai awam yang telah mencecah mata gaji maksimum tidak diberikan kenaikan gaji tahunan, sedangkan mereka yang berpengalaman ini begitu signifikan sekali dalam melonjakkan kemajuan dan pembangunan negara. Kita sedar kakitangan awam ini tidak dinaikkan pangkat kerana terhadnya bilangan pangkat yang ada. Justeru itu, Wanita UMNO merasakan amatlah wajar mereka diberikan kenaikan gaji tahunan, seiring dengan kenaikan kos hidup dan sumbangan mereka kepada negara.
MELONJAKKAN KEPERKASAAN WANITA
Tan Sri Pengerusi Tetap dan para perwakilan sekalian,
13. Saya teringat kepada kata-kata keramat Perdana Menteri Malaysia pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman. Kata beliau “Wanita hendaklah dimerdekakan terlebih dahulu sebelum negara merdeka.” Alhamdulillah kata-kata Tunku itu menjadi kenyataan. Dengan pelbagai dasar kerajaan Barisan Nasional yang mesra wanita, hari ini wanita yang mewakili 49.1% daripada jumlah penduduk Malaysia, telah menjadi penyumbang penting kepada pertumbuhan ekonomi, kesejahteraan sosial dan kemakmuran negara.
14. Kejayaan wanita ini adalah sesuai dengan tema Hari Wanita tahun ini: “Wanita Pencetus Ekonomi Baru”. Betulkah begitu sekali kejayaan wanita? Jawapannya dalam positif, ‘ya’ kerana hari ini telah ramai wanita yang berjaya mencatatkan kecemerlangan. Mari saya berikan beberapa contohnya.
15. Kita lihat sahaja dalam bidang pendidikan. Jika pada tahun 1970-an, 1980-an dan 1990-an, apabila kita masuk ke universiti, kita boleh lihat secara umum nisbah kemasukan lelaki:wanita adalah dalam lingkungan 60:40. Pada hari ini, saya persilakan kita ke universiti, dan lihatlah dalam apapun bidang pengajian, nisbah lelaki:wanita telah bertukar menjadi sebaliknya.
Seterusnya KLIK SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan